Om bygda Bolkesjø

hogufs

Bygda Bolkesjø består i praksis av to grender, – Bolkesjø og Helleberggrenda, med skytterhuset og skytebanen midt i mellom.

På Bolkesjø ligger «veikrysset» der fylkesvei 602 møter Riksvei 37. Her ligger de to nedlagte hotellene, Bolkesjø Hotell og Gran Hotel, samt en liten husklynge på rundt 20 hus og 40 fastboende. Fortsetter du på R37 mot Rjukan, vil du etter ca 2,5 km passere skytterhuset før du kommer ned i bygdas andre husklynge. Helleberggrenda. Her er det omlag 30 hus plassert litt hist og her, og 41 fastboende.

Bygda har kun en forening, – skytterlaget. Der er så og si alle medlemmer. Store og små. Det er skytterhuset som er bygdas samlingspunkt og det er her de fleste arrangementer blir avviklet i regi av Skytterlaget og lagets særegne trivselstilsyn.

Det er grovt sett 22 km til Notodden og 30 km til Kongsberg. Gransherad ligger ca 19 km fra Bolkesjø og er det stedet der bygdas unge går på skolen, der bygdas gamle er på «heimen» (enn så lenge- sentraliserings-spøkelse skriker), og det er der vi får  «fast plass med egen bauta» når livet en gang tar slutt. Og i Gransherad finnes både bensinstasjon og kooperativen.

Det er ikke bussruter utover skoleskyssen, men Bolkesjø har egen Taxi. Det er ingen infrastruktur utover dette.  Her finnes ingen butikk, ingen bensinstasjon, ingen skole, egentlig ingen ting som helst… utover et veikryss og to nedlagte hotell.

Men, -vi trives 🙂